A Nyíregyházi Törvényszék által 15-02-0001262 szám alatt nyilvántartott Mangalicatenyésztők Országos Egyesülete (a továbbiakban: Egyesület) 2016. június hó 9. napján megtartott közgyűlése, az Egyesület alapszabályát módosította és a változásokkal egységes szerkezetű okiratba foglalta az alábbiak szerint akként, hogy a módosított szövegrészek dőlt betűvel kerülnek megjelölésre.
Mangalicatenyésztők Országos Egyesülete
4025 Debrecen, Piac u. 77. 2/12. sz.
Az Egyesület jogi személy, a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény (a továbbiakban: Ptk.), az egyesülési jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról szóló 2011. évi CLXXV. törvény szabályai szerint működő civil szervezet, egyesület.
A mangalica törzskönyvezési tevékenység végzése. Célja továbbá az Egyesületnek a mangalica sertés fajta tenyésztése, védelme, terjesztése, bemutatása, valamint értékes tulajdonságainak fejlesztése és hasznosítása a géntartalékok megőrzésének mindenkor érvényes szabályai szerint. Az Egyesület törekszik továbbá arra, hogy a tagok által tenyésztett mangalica sertések értékesítését elősegítse. A fajtát nemzeti értéknek tekinti az Egyesület, amelynek fenntartása a jövő érdeke. A mangalica fajtát mint magyar őshonos állatot Magyarország Országgyűlése nemzeti kinccsé nyilvánította a 32/2004. (IV.19.) határozatában.
5.1. Gondoskodik a mangalica fajták (szőke, vörös és fecskehasú) fenntartásáról, és a tenyésztési program végrehajtásáról.
5.2. A tenyésztési adatokat a tagok gyűjtik és folyamatosan karbantartják.
5.3. Felelősséget vállal a közhitelű törzskönyvezés szakszerű megvalósításáért. Rendszeresen jelentést ad ki.
5.4. Szervezi a minőségileg megfelelő tenyészutánpótlás előállítását és felhasználását.
5.5. A fajta védelme és létszámának növelése érdekében propagandát fejt ki, kiadványokat jelentet meg, kiállításokat szervez, stb.
5.6. A fajta biztonságos fennmaradása érdekében védi és képviseli a tenyésztők érdekeit. Minden megtesz azért, hogy a fajtába tartozó tenyész- és vágóállatok a fajta értékéhez méltó áron kerüljenek értékesítésre.
5.7. Együttműködik a többi – őshonos állatfajokat és sertésfajtákat tenyésztő – Egyesületekkel.
5.8. Az Egyesület feladatának tekinti a hazai és nemzetközi kapcsolatok ápolását.
5.9. Gondoskodik a szakmai és egyéb külső és belső információk áramoltatásáról, szaktanácsadásról.
5.10. Jogszabályi felhatalmazás alapján a jogszabályban meghatározott igazolások kiadása
5.11.Gondoskodik a mangalica fajták génállományának megőrzéséről, a génmentésről, elősegíti a fekete mangalicafajta kialakítását.
Az Egyesület céljai megvalósításához szükséges anyagi feltételek megteremtése érdekében, a jogszabályok előírásai szerint, kizárólag másodlagos, kiegészítő jelleggel gazdasági tevékenységet folytathat. Az Egyesület főtevékenysége a vállalkozási tevékenység nem lehet.
1. Az Egyesület tagja lehet minden olyan jogi és természetes, magyar vagy külföldi személy, aki külön írásbeli nyilatkozattal elfogadja és magára nézve kötelezőnek elismeri az Egyesület alapszabályát, az abban foglalt feltételeknek megfelel, annak szellemében tevékenykedik és fizeti a tagdíjat.
a) Alapító tag:
az természetes személy, jogi személy és jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet, aki/amely az Egyesület tagságáról vezetett nyilvántartásban alapító tagként van nyilvántartva.
b) Rendes tag:
az természetes személy, jogi személy és jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet, akinek/amelynek a tulajdonában legalább 10 db törzskönyvezett mangalica fajtájú sertés van, és a közgyűlés jóváhagyta a felvételét. A tagok jogaira, kötelezettségeire és a tagsági viszony megszűnésére vonatkozó rendelkezések – a jelen alapszabály eltérő rendelkezése hiányában – mind az alapító tagokra, mind a rendes tagokra irányadóak.
Az Egyesületbe tagsági felvételt kérő személy felvételére irányuló kérelemről – az elnökség kétharmados szavazattöbbséggel meghozott javaslata alapján – a közgyűlés jogosult dönteni. A közgyűlés megtagadhatja a felvételt, amennyiben a felvételt kérő, illetve annak tevékenysége, működése az alapszabályban – különösen jelen fejezet 1. pontjában – meghatározott feltételeknek, az alapszabály szellemének, a vonatkozó jogszabályok rendelkezéseinek nem felel meg, személye vagy tevékenysége az egyesület céljával, tevékenységeivel nem egyeztethető össze. Rendes tagsági viszony a kitöltött és aláírt írásbeli belépési nyilatkozattal és az első éves tagdíj befizetésével – a közgyűlésnek a tagfelvételt jóváhagyó döntése esetén – jön létre.
a) a tag kilépésével;
b) a tag kizárásával;
c) a természetes személy tag halálával, a nem természetes személy tag, jogutód nélküli megszűnésével.
a) A tagot – az elnökség vagy bármely tag javaslatára – a közgyűlés nyílt szavazással, a jelenlévők által képviselt szavazatok szerint számított kétharmados többséggel meghozott határozattal kizárhatja, amennyiben a tag: az alapszabályt, az Egyesület egyéb szabályzatait, az Egyesület szerveinek határozatait vagy a vonatkozó jogszabályok rendelkezéseit súlyosan vagy több alkalommal megsérti, illetve azok rendelkezéseit nem teljesíti; az Egyesület célját, tevékenységeit, jelentős érdekeit, jó hírnevét megsérti, illetve veszélyezteti.
b) A tagot – bármely elnökségi tag javaslatára – a jelenlévők által képviselt szavazatok szerint számított kétharmados szavazattöbbséggel meghozott határozattal az elnökség is kizárhatja a lentebb meghatározott, súlyos kötelezettségszegések esetén. Az elnökség által is kizárható a tag, amennyiben:
legalább egy éven keresztül nem áll a tulajdonában legalább 10 db törzskönyvezett mangalica fajtájú sertés, az Egyesület szervei, tisztségviselői, a tenyésztésvezető vagy a törzskönyvezők írásbeli figyelmeztetése ellenére,
nem szolgáltat adatot az Egyesület szervei, tisztségviselői, a tenyésztésvezető vagy a törzskönyvezők írásbeli felhívásában foglaltak, illetőleg jogszabályban meghatározottak szerint,
legalább hatvan napos mulasztás elteltét követően az elnökség vagy az elnök írásban – póthatáridő tűzésével és a jogkövetkezményekre, azaz a kizárásra történő figyelmeztetéssel – felszólította a tagdíjhátralék teljesítésére, amely felszólítás a póthatáridőn belül is eredménytelen maradt.
A kizárási eljárást lefolytató szerv részére megküldött javaslatban meg kell jelölni a kizárási kezdeményezés okát. Ezen kérelem kézhezvételétől számított 60 napon belüli időpontra, a kizárási eljárást lefolytató szerv összehívására jogosult összehívja a szervet, amelyen a kizárási eljárást lefolytató szerv érdemben határoz a kizárásról vagy annak mellőzéséről.
A kizárásra vonatkozó határozat meghozatala előtt a kizárással érintett tag számára biztosítani kell a védekezésének – írásban vagy szóban, legkésőbb az ülésen történő – előterjesztése lehetőségét. Az elnök vagy az elnökség írásban felhívja az érintett tagot a védekezés előterjesztésére irányuló jogának gyakorlására, legkésőbb a határozathozatalt megelőző 15 nappal, azzal a figyelmeztetéssel, hogy a szabályszerű meghívása ellenére történő távolmaradása, illetve a védekezése írásban történő előterjesztésének a hiánya, az ülés megtartását és a határozathozatalt nem akadályozza.
A határozatot indoklással, írásban kell eljuttatni a kizárt taghoz. Az indoklásnak tartalmaznia kell a kizárás alapjául szolgáló tényeket és bizonyítékokat, továbbá a jogorvoslati lehetőségről való tájékoztatást. Amennyiben a kizárásról a közgyűlés dönt, úgy a kizárt tag a kizárást kimondó elsőfokú közgyűlési határozat ellen, a kézbesítéstől számított 30 napon belül a bírósághoz előterjesztett fellebbezéssel élhet.
Amennyiben a kizárásról az elnökség dönt, úgy a kizárt tag a kizárást kimondó elsőfokú elnökségi határozat ellen, a kézbesítéstől számított 30 napon belül az Egyesület közgyűléséhez címzett, de az elnökség részére írásban postán megküldött fellebbezéssel élhet. A közgyűlés a fellebbezés tárgyában a soron következő ülésén dönt.
A közgyűlés a fellebbezés elbírálása során, az ügy érdemében meghozott másodfokú határozatával az elnökség elsőfokú határozatát helybenhagyja vagy megváltoztatja, vagy hatályon kívül helyezi és az elnökséget új elsőfokú határozat meghozatalára utasítja.
a) Az Egyesület minden tagja azonos szavazati joggal rendelkezik.
b) A tag részt vehet a közgyűlés döntéshozatalában, jogosult a közgyűlés rendjének megfelelően felszólalni, kérdéseket feltenni, javaslatokat és észrevételeket tenni.
c) A tag az elnökség által meghatározott feltételek szerint, díjtalanul részt vehet a bizottságok, egyéb esetleges szervezeti egységek munkájában, az Egyesület által szervezett rendezvényeken, bemutatókon.
d) Minden tag választható az Egyesület tisztségeire, amennyiben a tisztségre vonatkozó követelményeknek megfelel és vele szemben kizáró és összeférhetetlenségi ok nem áll fenn.
e) A szavazati jogát a tag személyesen vagy legalább teljes bizonyító erejű magánokiratba foglalt meghatalmazással rendelkező meghatalmazottja útján gyakorolja.
a) Az Egyesület tagja köteles a közgyűlési határozattal meghatározott mértékű éves tagdíjat átutalással az Egyesület bankszámlájára vagy készpénzben az Egyesület pénztárába megfizetni legkésőbb a tárgyév március hó 31. napjáig.
b) A tag köteles az Egyesület alapszabályát, egyéb szabályzatait, házirendjét, valamint az Egyesület szervei által hozott határozatokban foglalt kötelezettségeket betartani, illetve azokat teljesíteni, végrehajtani.
c) A tag köteles az egyesületi munkában részt venni, az Egyesület szervei által meghozott határozatok szerint.
d) A tag köteles az Egyesület szervei, tisztségviselői, a tenyésztésvezető vagy a törzskönyvezők által előírt, illetve a jogszabályban meghatározott adatszolgáltatást határidőben teljesíteni.
e) A tag köteles a tulajdonában álló legalább 10 db törzskönyvezett mangalica fajtájú sertést folyamatosan fenntartani, ide nem értve az alapító tagokat.
f) A tag nem veszélyeztetheti, nem akadályozhatja az Egyesület céljának megvalósítását és az Egyesület tevékenységét.
Az Egyesület döntéshozó szerve a tagok összességéből álló közgyűlés.
A közgyűlés kizárólagos hatáskörébe tartozik:
a) az alapszabály módosítása;
b) az Egyesület megszűnésének, egyesülésének és szétválásának elhatározása;
c) az elnökségi tagok megválasztása, visszahívása és díjazásának megállapítása;
d) az éves költségvetés elfogadása, az éves tagdíj mértékének megállapítása;
e) az éves beszámoló – ezen belül az elnökségnek az Egyesület vagyoni helyzetéről szóló jelentésének – elfogadása;
f) az elnökségi tagok feletti munkáltatói jogok gyakorlása, ha az egyesülettel munkaviszonyban állnak;
g) az olyan szerződés megkötésének jóváhagyása, amelyet az Egyesület saját tagjával, vezető tisztségviselőjével, illetve amennyiben ilyen működik, a felügyelőbizottság tagjával, vagy az előzőekben felsoroltak hozzátartozójával köt;
h) a jelenlegi és korábbi egyesületi tagok, a vezető tisztségviselők és amennyiben ilyen működik, a felügyelőbizottsági tagok vagy más egyesületi szervek tagjai elleni kártérítési igények érvényesítéséről való döntés;
i) amennyiben ilyen működik, a felügyelőbizottság tagjainak megválasztása, visszahívásuk és díjazásuk megállapítása;
j) amennyiben ilyen működik, a választott könyvvizsgáló megválasztása, visszahívása és díjazásának megállapítása;
k) a végelszámoló kijelölése,
l) a tenyésztési program elfogadása és javaslattétel annak esetleges módosítására,
m) minden egyéb kérdés, amelyet a jogszabály vagy az alapszabály a közgyűlés hatáskörébe utal.
A közgyűlés a napirendi pontok tárgyalását megelőzően – egyszerű többséggel és nyílt szavazással – a tagok közül megválasztja a közgyűlés levezető elnökét, a jegyzőkönyv vezetőjét, egy jegyzőkönyv-hitelesítőt. Szavazatszámlálókat külön nem kell választani, a leadott szavazatok számolását a levezető elnök végzi.
a) az Egyesület napi ügyeinek vitele, az ügyvezetés hatáskörébe tartozó ügyekben a döntések meghozatala;
b) a beszámolók előkészítése és azoknak a közgyűlés elé terjesztése;
c) az éves költségvetés elkészítése és annak a közgyűlés elé terjesztése;
d) az egyesületi vagyon kezelése, a vagyon felhasználására és befektetésére vonatkozó, a közgyűlés hatáskörébe nem tartozó döntések meghozatala és végrehajtása;
e) az Egyesület jogszabály és az alapszabály szerinti szervei megalakításának és a tisztségviselők megválasztatásának előkészítése;
f) a tagság és az Egyesület szerveinek értesítése;
g) válaszadás az Egyesülettel kapcsolatos kérdésekre;
h) a tagság nyilvántartása;
i) az Egyesület határozatainak, szervezeti okiratainak és egyéb könyveinek vezetése;
j) az Egyesület működésével kapcsolatos iratok megőrzése;
k) az Egyesületet érintő megszűnési ok fennállásának mindenkori vizsgálata és annak bekövetkezte esetén a Ptk.-ban előírt intézkedések megtétele;
l) az alapszabály II.3.3/b) pontjában rögzített esetekben a tag kizárásáról való döntés és
m) javaslatokat és előterjesztéseket tesz a közgyűlés részére (különösen a tenyésztési, tartási, takarmányozási, értékesítési, személyi, szervezeti, működési kérdésekben, tiszteletdíjjal stb. kapcsolatosan),
n) szakbizottságokat hozhat létre meghatározott cél elérése érdekében,
o) tenyésztésvezetőt választ határozott vagy határozatlan időtartamra, aki az Egyesületnél munkaviszonyban vagy megbízási jogviszonyban látja el feladatát,
p) működésének részletes szabályait az elnökségre vonatkozó ügyrendben állapítja meg.
q) az Egyesület működésére, ügyvitelére, ügykezelésére, pénzkezelésére, iratkezelésére stb. vonatkozóan egyéb szabályzatot (pl. pénzkezelési szabályzat) állapíthat meg.
Az Egyesület bankszámlája fölötti rendelkezési jogot az elnök önállóan gyakorolja.
a) határozott idejű megbízatás esetén a megbízás időtartamának lejártával;
b) visszahívással;
c) lemondással;
d) az elnökségi tag halálával;
e) az elnökségi tag cselekvőképességének a tevékenysége ellátásához szükséges körben történő korlátozásával;
f) az elnökségi taggal szembeni kizáró vagy összeférhetetlenségi ok bekövetkeztével.
A felügyelőbizottság köteles az intézkedésre való jogosultságának megfelelően a döntéshozó szervet vagy az ügyvezető szervet tájékoztatni és annak összehívását kezdeményezni, ha arról szerez tudomást, hogy
a) az Egyesület működése során olyan jogszabálysértés vagy az Egyesület érdekeit egyébként súlyosan sértő esemény (mulasztás) történt, amelynek megszüntetése vagy következményeinek elhárítása, illetve enyhítése az intézkedésre jogosult vezető szerv döntését teszi szükségessé;
b) a vezető tisztségviselők felelősségét megalapozó tény merült fel.
A döntéshozó szervet vagy az ügyvezető szervet a felügyelőbizottság indítványára – annak megtételétől számított 30 (harminc) napon belül – intézkedés céljából össze kell hívni. E határidő eredménytelen eltelte esetén a döntéshozó szerv és az ügyvezető szerv összehívására a felügyelőbizottság is jogosult.
Ha az arra jogosult szerv a törvényes működés helyreállítása érdekében szükséges intézkedéseket nem teszi meg, a felügyelőbizottság köteles haladéktalanul értesíteni a törvényességi ellenőrzést ellátó szervet.
A felügyelőbizottsági tagság megszűnésére a vezető tisztségviselői megbízatás megszűnésére vonatkozó, a jelen alapszabály IV.4. pontjában foglalt szabályokat kell alkalmazni, azzal, hogy a felügyelőbizottsági tag lemondó nyilatkozatát az elnökségi tagok valamelyikéhez intézi.
A Ptk. 3:22. §-a szerinti kizáró okok:
A Ptk. 3:26. § (2) bekezdése szerinti kizáró okok:
1. A közgyűlés, az elnökség és a felügyelőbizottság üléseiről jegyzőkönyvet kell vezetni, amelyet a közgyűlés esetében a levezető elnök, a jegyzőkönyvvezető és a jegyzőkönyv-hitelesítő, az elnökség esetében valamennyi jelenlévő elnökségi tag, míg a felügyelőbizottság esetében valamennyi jelenlévő felügyelőbizottság tag aláír.
2. A közgyűlési, az elnökségi és a felügyelőbizottsági határozatokat az Egyesület székhelyén elhelyezett hirdetőtáblán a meghozatalukat követő 3 napon belül legalább 30 napra ki kell függeszteni.
3. Az iratok írásbeli kézbesítésére vonatkozó különös szabályok:
4. A jelen alapszabályban nem szabályozott kérdésekre a Ptk., illetve az egyéb vonatkozó jogszabályok rendelkezései az irányadóak.
A jelen egységes szerkezetbe foglalt alapszabályt a mai napon megtartott közgyűlés az …/2016. (06.09.) Kgy. számú határozatával fogadta el.
Az Egyesület elnöke, igazolja, hogy az alapszabály egységes szerkezetbe foglalt szövege megfelel az alapszabály-módosítások alapján hatályos tartalmának.
Az egységes szerkezetű okirat elkészítésére az alapszabály I/2. pontjának módosítása és az alapszabálynak az I/5.11. ponttal való kiegészítése adott okot.
Debrecen, 2016. június 9. ………………………………….
elnök
Előttünk, mint tanúk előtt:
Név: ………………………………..
Cím: ………………………………..
Név: ………………………………..
Cím: ………………………………..